ترویج فرهنگ نوعدوستی با پویش «احسان ماسک»

تبریز – ایرنا – راه‌اندازی پویش «احسان ماسک» در کلان‌شهر تبریز در هفته‌های اخیر به نمادی برای ترویج سنت حسنه نذر و احسان برای مقابله با ویروس مرگبار کرونا، به ویژه در ایام عزادارای سرور و سالار شهیدان تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، سازمان های مردم نهاد آذربایجان شرقی پس از موفقیت بی مانند در جمع آوری 51 میلیارد تومان کمک مردمی برای کمک به اقشار نیازمند در روزهای شیوع کرونا، اکنون به دنبال ثبت تجربه جدیدی در قالب راه اندازی پویش «احسان ماسک» در ایام عزادارای سرور و سالار شهیدان و با تکیه بر سنت حسنه و دیرین «احسان و نذورات» به عنوان یکی از آموزه های ماندگار دینی هستند.

پویش «احسان ماسک» که از حدود دو هفته قبل آغاز به فعالیت کرده، تجربه جدیدی در زمینه هم افزایی و همکاری نهادهای دولتی با سازمان های غیردولتی (سمن ها) در راستای کمک به حل مشکلات جامعه به ویژه در روزهای خاص و بحرانی مانند شیوع کروناست.

ایرنا مرکز تبریز با درک اهمیت و جایگاه سازمان های مردم نهاد در کمک به ساختارهای دولتی و رسمی برای اداره بهتر جامعه، میزگردی را با حضور سه تن از مدیران سازمان های مردم نهاد آذربایجان شرقی برگزار کرد تا چگونگی شکل گیری ایده، میزان استقبال مردم و موانع و مشکلات احتمالی سر راه پویش «احسان ماسک» را بررسی کند که محاصل آن در زیر می آید:

 حضور پررنگ سازمان های مردم نهاد در بحران ها

مدیرعامل سازمان غیردولتی «جمعیت بانوی آفتاب» گفت: از اولین روزهای شیوع کرونا در کشور و ایجاد پویش «در خانه بمانیم»، سازمان های مردم نهاد برای تامین معیشت مردم نیازمند و ارایه آموزش های بهداشت فردی و پیشگیری پای کار آمدند.

عاطفه مجتهدی افزود: در روزهای نخست وقتی دسترسی به مواد و وسایل پیشگیری به وفور وجود نداشت، احسان های مختلف از جمله ارزاق عمومی، مواد شوینده و بهداشتی، ضدعفونی کننده و ماسک از طریق سازمان های مردم نهاد در مناطق کم برخوردار توزیع شد.

وی ادامه داد: از ابتدای اسفند ماه سال گذشته تا به امروز سازمان های مردم نهاد پای کار هستند و ارایه مواد و وسایل مورد نیاز اقشار ضعیف جامعه توسط آنان ادامه دارد.

مجتهدی اضافه کرد: در روزهایی که با کمبود ماسک مواجه بودیم، سازمان های مردم نهاد به تولید ماسک روی آوردند و برای رفع نیاز بیمارستان ها و افرادی که از مراکز درمانی خدمات دریافت می کردند، احسان ماسک انجام شد.

وی با اشاره به اینکه استمرار شرایط موجب شده شیوع کرونا، در اذهان عمومی عادی سازی شود، اظهار کرد: اضطراب و استرس اولیه مردم از بین رفته و داریم به سمت سهل انگاری پیش می رویم.

مدیرعامل سازمان غیردولتی «جمعیت بانوی آفتاب» افزود: با توجه به مشکلات معیشتی به وجود آمده، تهیه ماسک نیز به یکی از هزینه های روزمره و مداوم مردم تبدیل شده و با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، ضروری است استفاده از ماسک در جامعه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای مقابله همگانی با کرونا، پویش «احسان ماسک» یکی از ضروریات جامعه امروز ماست که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد «خانه محیط زیست آذربایجان شرقی» نیز گفت: با شیوع کرونا در کشور یکی از دغدغه های سازمان های مردم نهاد این بود که در راستای پیشگیری و آگاه سازی چه کاری می توانیم انجام دهیم و نقش ما در مبارزه با این بیماری چیست.

احمد رحمانی با بیان اینکه چابکی در تصمیم گیری از جمله خصوصیات بسیار مهم سازمان های مردم است، افزود: تامین ماسک و تامین معیشت قشر کم در آمد و نیازمند جامعه با همت و همراهی خیران از آغازین روزهای کرونا انجام شد.

وی با اشاره به هزینه های تهیه ماسک، ادامه داد: با توجه به پیشینه تاریخی احسان و نذورات در ایام محرم و صفر تصمیم گرفتیم برای تهیه ماسک و توزیع آن در بین مناطق کم برخوردار و افراد نیازمند در این ایام متمرکز شویم.

رحمانی اظهار کرد: براساس تحقیقات میدانی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است، در حدود ۳۰ درصد از کسانی که از ماسک استفاده نمی کنند، اعلام کرده اند که در خرید ماسک مشکل دارند و همین امر باعث شد پویش «احسان ماسک» شکل گیرد.

وی با اشاره به اینکه در پویش «احسان ماسک» ادارات دولتی و سازمان های مردم نهاد در کنار هم فعالیت می کنند، گفت: در این پویش اداره کل فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی، گروه مردمی همتاک، شهرداری تبریز، صدا و سیمای آذربایجان شرقی، اداره کل تبلیغات اسلامی استان، جمعیت بانوی آفتاب، جمعیت خیریه قلب های سبز و خانه محیط زیست آذربایجان شرقی مشارکت دارند.

مدیرعامل جمعیت خیریه «قلب های سبز» نیز گفت: با شیوع کرونا در کشور سازمان های مردم نهاد بر اساس رسالتی که دارند، همچون بحران های دیگر احساس تکلیف کردند و پای کار آمدند.

سعید نامور با اشاره به اینکه در ابتدا سازمان های مردم نهاد به صورت جزیره ای فعالیت خود را آغاز کردند، ادامه داد: عدم آشنایی مردم با ویروس کرونا و نحوه پیشگیری از آن باعث شد در بحث فرهنگ سازی و اطلاع رسانی اقداماتی انجام شود.

وی با اشاره به مشکلات تهیه و تامین مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده در روزهای نخست شیوع کرونا، اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد و خیریه ها در این خصوص اقدامات مختلفی را انجام دادند، ولی به دلیل اینکه جزیره ای عمل شده بود، ساکنان برخی مناطق آسیب پذیر از خدماتی که ارایه می شد، بهره مند می شدند، ولی برای برخی اقشار آسیب پذیر در سایر مناطق این مواد تامین نمی شد.

نامور تشریح کرد: در ابتدای شیوع کرونا، دغدغه جمعیت خیریه قلب های سبز وضعیت کودکان مبتلا به سرطان و نبود ماسک برای این قشر بود که از همان روزهای نخست تهیه ماسک برای آنان مورد توجه جدی این موسسه قرار گرفت و علاوه بر بیماران سرطانی برای کودکان غیرسرطانی بستری در بیمارستان کودکان تبریز نیز ماسک تهیه کردیم.

وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی موجب شد مردم آسیب پذیر توان تهیه ماسک را نداشته باشند، گفت: نیاز به اتحاد و همدلی تمام موسسات وجود داشت تا تمام مردم بی بضاعت و کم توان مالی در تمام نقاط شهر مورد توجه قرار گیرند.

مدیرعامل «جمعیت خیریه قلب های سبز» با اشاره به ایجاد پویش «احسان ماسک» و وحدت و اتحاد برخی سازمان های مردم نهاد و ارگان های دولتی افزود: جمعیت خیریه قلب های سبز متولی بحث های مالی و جمع آوری نذورات به صورت نقدی و غیر نقدی است، از این رو حساب بانکی جداگانه ای برای این پویش ایجاد شده تا مردم نذورات خود را به آن واریز کنند.

وی ادامه داد: شماره حساب ۱۰۲۰۰۳۱۵۵۱۶ و شماره کارت بانکی ۶۰۶۳۷۳۷۰۰۱۳۸۹۴۵۹  نزد بانک قرض الحسنه مهر ایران بنام جمعیت خیریه قلب های سبز برای پویش احسان ماسک ایجاد شده است.

کرونا فرهنگ دیگرخواهی در بین مردم را شکوفا کرد

مدیرعامل «جمعیت بانوی آفتاب» گفت: پویش های قبل از کرونا نشان داده بود که مردم همیشه پای کار هستند و حرکت های مردمی از طریق سازمان های مردم نهاد به شکل شفاف و با اهداف مشخص طراحی و شکل می گیرند.

مجتهدی با بیان اینکه کمتر پویش و اتفاقی رخ داده که مردم در آن پای کار نیایند، افزود: مردم همیشه در کنار سازمان های مردم نهاد هستند و به پشتوانه این حضور، سمن ها فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: با شیوع کرونا در کشور، قبل از اینکه ارگان های دولتی تصمیم بگیرند، تشکل های مردم نهاد وارد میدان شدند و فعالیت خود را در حوزه های پیشگیری و جمع آوری کمک های مردمی برای تامین مواد و وسایل مورد نیاز مردم کم برخوردار آغاز کردند، به طوری که مبالغ بسیار بالای کمک های مردمی توسط این سازمان ها جمع آوری شد.

مجتهدی با اشاره به وحدت و همدلی مردم اظهار کرد: با اینکه تلخی در روزهای بحرانی از قبیل شیوع کرونا بسیار است، ولی شیرینی همدلی مردم و حرکت های مردمی بی نظیر بود بطوری که هرکس هر چه در توان داشت کمک می کرد و ما امیدوارتر شدیم مسایل را با کمک مردم حل کنیم.

مدیرعامل «خانه محیط زیست آذربایجان شرقی» نیز گفت: تجربه اسفند ماه پارسال به ما نشان داد که فرهنگ دیگر خواهی در جامعه ما وجود دارد و مردم همیشه برای کمک به دیگران پای کار هستند.

رحمانی افزود: بر اساس آمار اعلامی از سوی استانداری آذربایجان شرقی از ابتدای اسفند ماه سال گذشته تا به امروز ۵۱ میلیارد تومان کمک مردمی توسط نهادهای مختلف در قالب پویش های متفاوت در استان جمع آوری شده است.

وی ادامه داد: مطمئن هستیم مردم در ایام محرم و صفر از پویش «احسان ماسک» به خوبی استقبال خواهند کرد.

مدیرعامل «جمعیت خیریه قلب های سبز» نیز اظهار کرد: در پویش های مختلفی که در دوره های گذشته برگزار شد، شاهد استقبال خوب مردم بودیم و مطمئن هستیم مردم از پویش احسان ماسک نیز استقبال پرشوری خواهند داشت.

نامور ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا در کشور در حوزه کودکان مبتلا به سرطان فعالیت های مختلفی انجام شده که از جمله آنها می توان به توزیع ۵۰ هزار ماسک در بخش خون بیمارستان کودکان تبریز اشاره کرد که نشان از استقبال بسیار گسترده مردم از این طرح دارد.

وی افزود: روزانه ۲۰۰ ماسک در بخش خون و درمانگاه بیمارستان کودکان تبریز توزیع می شود تا بزرگترین دغدغه آنها تامین ماسک نباشد.

مدیرعامل جمعیت خیریه قلب های سبز با بیان اینکه مردم ایران همیشه در بخش های مختلف خیرخواهانه پیش قدم هستند، افزود: پویش احسان ماسک یک پویش مردمی است که ارگان های دولتی نیز از آن حمایت می کنند.

 نبود مدیریت محله ای مشکل اصلی سمن ها در بحران هاست

مدیرعامل «جمعیت بانوی آفتاب» در خصوص مشکلات سمن ها در مواقع بحرانی گفت: بحث زیر ساخت ها یکی از مسایل و مشکلاتی است که در تمامی بحران ها با آن مواجه هستیم و آنقدر مطرح شده که دیگر از طرح آن خسته شده ایم.

مجتهدی ادامه داد: در دسترسی به داده ها و اطلاعات شفاف و نیز نیازمندی های مناطق کم برخوردار با مشکل مواجه هستیم، موازی کاری تشکل های مردم نهاد در مواقع بحرانی از دیگر مشکلات رایج است، بطوری که برخی مناطق از سوی تمامی سمن ها مورد توجه قرار می گیرد و برخی مناطق از دریافت کمک های مردمی محروم می مانند.

وی با بیان اینکه منابع مالی همیشه از سوی مردم تامین می شود و ما هرگز ار این نظر در تنگنا قرار نمی گیریم، اظهار کرد: در مواقع بحرانی شاهد آن هستیم برخی اقلام مازاد بر نیاز تهیه می شوند و برخی اقلام نیز اصلا تهیه نمی شود که نیازمند مدیریت یکپارچه بین تشکل هاست.

مدیرعامل «جمعیت بانوی آفتاب» افزود: اعتماد مردم به سازمان های مردم نهاد بیشتر از سازمان ها و ادارات دولتی است، از این رو نیازمند شبکه سازی و ارتباط بین تشکل ها هستیم تا از موازی کاری ها کاسته شود.

وی اظهار کرد: در دستگاه های دولتی بروکراسی اداری بقدری بالاست که حرکت آنها را برای مشارکت در مواقع بحرانی کند می کند.

مجتهدی تاکید کرد: ضروری است پروتکل ها و دستورات لازم برای سازمان ها و دستگاه های دولتی قبل از بحران تهیه شود تا تکلیف دستگاه ها مشخص شود و آنها بدانند در مواقع بحرانی چگونه می توانند به تشکل های مردم نهاد کمک کنند.

وی ادامه داد: پیچیدگی ها در سازمان های دولتی بقدری زیاد است که موجب فرسایش و نارضایتی می شود، بطوری که گاه احساس می کنیم باید بی خیال مشارکت دستگاه های دولتی شده و با کمک های مردمی جلو برویم.

مدیرعامل «خانه محیط زیست آذربایجان شرقی» نیز گفت: بحث زیرساخت ها مشکل اصلی سازمان های مردم نهاد در تمامی بحران هاست و نبود مدیریت محله ای مشکل دیگری است که موجب موازی کاری می شود.

رحمانی با تاکید بر اینکه سمن ها ظرفیت بسیار بالایی برای تقویت مدیریت محله ای هستند، افزود: ضروری است تمامی داده ها و اطلاعات محله ای به صورت متمرکز در دسترس سازمان های مردم نهاد قرار گیرد.

وی ادامه داد: در پویش های مختلفی که شکل می گیرد، شاهد این هستیم که تمرکز بر روی مناطق و محله های شناخته شده و مشخصی است و گاه محلاتی که نیازمند کمک رسانی هستند کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

رحمانی گفت: در پویش «احسان ماسک» تلاش کردیم ۹ مجموعه دولتی و مردم نهاد  را کنار هم جمع کنیم تا بتوانیم با ارتباطات قوی و کاهش بروکراسی ها تجربه مشارکتی خوبی برای سایر پویش ها به دست آوریم.

مدیرعامل «جمعیت خیریه قلب های سبز» نیز در این خصوص گفت: ضروری است افراد نیازمند در جامعه شناسایی شوند تا در پویش های مختلف از موازی کاری ها کاسته شده و با وحدت و انسجام بیشتر کمک های مردمی ارایه شود.

نامور ادامه داد: از جمله موانع و مشکلاتی که با شیوع کرونا در کشور شاهد آن بودیم، سودجویی برخی افراد از کمبود ها بود، بطوری که شاهد افزایش قیمت ماسک از یک هزار تومان به ۱۵ هزار تومان و کمبود آن بودیم، ولی خوشبختانه با کمک خیران ماسک های مورد نیاز کودکان سرطانی تهیه و توزیع شد.

وی با تاکید بر اینکه افراد سودجو باعث ایجاد آسیب در اعتماد مردم و خیران می شوند، افزود: در پویش «احسان ماسک» نیازمند همراهی دستگاه های نظارتی در تولید و توزیع ماسک هستیم.

نامور اظهار کرد:ضروری است اطلاعات کافی از اقشار آسیب پذیر و بی بضاعت جامعه در دسترس سمن ها قرار گیرد تا آنها از موازی کاری ها دوری شده و کمک های مردمی به صورت یکپارچه در تمام محلات و مناطق نیازمند توزیع شود.

وی با اشاره به اینکه در پویش «احسان ماسک» دستگاه های مختلف دولتی و سمن ها، مشارکت دارند، گفت: امیدوارم با هم افزایی بیشتر افراد نیازمند جامعه شناسایی شده و این پویش قدم موثری برای انسجام بخشی به سایر پویش ها باشد.

تاثیرگذاری پویش ها نیازمند تحقیقات است

مدیرعامل «جمعیت بانوی آفتاب» با بیان اینکه کرونا به ما آموخت باید زیرساخت ها اصلاح شود، گفت: تاثیرگذاری پویش ها نیازمند تحقیقات و مطالعات علمی است.

مجتهدی ادامه داد: به دلیل اینکه در بخش بهداشت و درمان از زیرساخت های قوی برخوردار بودیم ،با وجود مشکلات و کمبودها توانستیم در مقابل شیوع کرونا دوام بیاوریم.

وی اضافه کرد: کرونا در بحث مسایل اجتماعی، کاستی ها را به ما نشان داد و عرصه های جدیدی شناسایی شد تا با نگاهی تازه به مسایل و نیازهای اجتماعی قدم برداریم و از یکنواختی خارج شویم.

مجتهدی با تاکید بر اینکه کرونا نشان داد که تشکل های مردم نهاد نیز نیاز به بازبینی دارند، گفت: تجربه ارزشمند در بحث کرونا این بود که نشان داد هر سمنی توانست خود را به روز رسانی کند در میدان خواهد ماند، در غیر اینصورت یا باید صحنه را ترک کند و یا به موسسات قدرتمند بپیوندد.

وی با اشاره به پویش های مختلفی که در سال های گذشته در ایام محرم و صفر ایجاد شده بود، گفت: تجربه های گذشته به ما نشان داد که مردم آماده پذیرش ایده های جدید در حوزه نذورات هستند که امیدواریم احسان ماسک نیز مورد توجه جدی مردم قرار گیرد.

مدیرعامل «خانه محیط زیست آذربایجان شرقی» نیز گفت: در خصوص نقش پویش ها در زندگانی مردم و اینکه آیا اتفاق مثبتی است یا نه، نیازمند انجام تحقیقات علمی و میدانی است.

رحمانی افزود: مشارکت و همدلی بین دستگاه های دولتی و سازمان های مردم نهاد در پویش «احسان ماسک» موضوع بسیار مهمی است که مورد توجه قرار گرفته و تجربه بسیار خوبی برای اصلاح برخی مشکلات و موانع در بحران های آینده خواهد بود.

وی ادامه داد: در پویش «احسان ماسک» تلاش می کنیم خانواده های بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

مدیرعامل «جمعیت خیریه قلب های سبز» نیز گفت: پویش احسان ماسک و سایر پویش های ایجاد شده در دوران کرونا بسیار تاثیرگذار بوده و توانسته ایم اقلام بهداشتی مورد نیاز را تهیه و توزیع کنیم و دغدغه مردم آسیب پذیر را نسبت به تهیه اقلام بهداشتی کاهش دهیم.

نامور ادامه داد: پویش «احسان ماسک» باید تا زمانی که کرونا در کشور وجود دارد ادامه داشته باشد، از این رو انتظار می رود مردم با اعتماد به این پویش ما را در تهیه و توزیع ماسک در بین اقشار آسیب پذیر یاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کارخانجات، سازمان ها و بخش خصوصی در قالب مسوولیت های اجتماعی خود به این مساله ورود کنند، به طور قطع آسیب های اجتماعی کاهش خواهد یافت.

نامور با تاکید بر اینکه رسانه ها نقش بسیار مهمی در اعتماد سازی و معرفی پویش «احسان ماسک» ایفا می کنند، گفت: فرهنگ سازی برای استفاده از ماسک و پیوستن مردم به پویش احسان ماسک تاثیر بسیار مهمی در حال عمومی شهر خواهد داشت.

اشتراک گذاری ...

پست های مرتبط