تجلیل از برگزیدگان برتر آزمون سراسری با یاد دکترمحمد حسین مبین

مراسم تجلیل و گرامی‌داشت از دانش‌آموزان ممتاز و قبول شده در دانشگاه های مطرح توسط جمعیت خیریه قلبهای سبز عصر پنجشنبه در منزل شخصی مرحوم دکتر مبین(مدیر عامل فقید خیریه) به مناسبت قرابت با زادروز دکتر مبین برگزار شد.

دکتر مبین پدر معنوی و عضو هیئت امنای جمعیت خیریه قلب‌های سبز بود.

سعید نامور مدیرعامل جمعیت خیریه قلبهای سبز آذربایجان‌ شرقی در این مراسم به ۱۳ آذر زادروز دکتر مبین اشاره کرد و افزود: خیریه قلبهای سبز در راستای اهداف دکتر مبین، دانش‌آموزان را برای رسیدن به درجات علمی و تحصیلی والا همیاری و همراهی می‌کند که امروز شاهد قبولی ۱۵ نفر از دانش‌آموزان در بهترین رشته و دانشگاه های کشور هستیم.

وی به دیگر خدمات و فعالیت های جمعیت خیریه قلبهای سبز اشاره کرد و ادامه داد: این جمعیت از سال ۱۳۸۰ در دو حوزه تخصصی دانش‌آموزان مستعد در تحصیل و درمان سرطان در تبریز فعالیت می‌کند و در این راستا نیز هر ساله حدود یک هزار نفر دانش‌آموز به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کلاس و دوره های مختلف و متعدد شرکت می‌کنند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از خدمات جمعیت خیریه قلبهای سبز کمک و همیاری کودکان مبتلا به سرطان است که این جمعیت کودکانی را در بیمارستان مردانی آذر برای آموزش و درمان تحت پوشش خود قرار داده که امیدواریم با انعقاد قراردادی میان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، سازمان آموزش و پرورش و جمعیت خیریه قلبهای سبز بستر و زمینه های موثری در عرصه آموزش برای کودکان مبتلا به سرطان صورت گیرد.

نامور، دکتر مبین را افتخار شهر تبریز قلمداد کرد و افزود: هرچه از مردانگی، شرافت، بزرگواری، معرفت و انسانیت بگوییم باز هم در وصف آن شخصیت بزرگوار کم‌گویی کرده‌ایم.

بهزاد مبین، فرزند مرحوم دکتر مبین به مشکلات و سختی های قبولی در رشته های دانشگاهی مطرح اشاره کرد و افزود: این دانش‌آموزان با تمام سختی های موجود توانسته‌اند در مسیر پیشرفت خود موفق شوند و پدر نیز به خواست و آرزوی خود که موفقیت کودکان بوده، رسیده است و هیچ کاری بهتر از این وجود ندارد.

وی از افت کیفیت آموزش و تحصیل انتقاد کرد و ادامه داد: دانش‌آموزان و دانش‌جویان باید با مطالعه بیشتر، مرجع و منابع مهم دوره تحصیل مفیدی داشته باشند.

سعید جلالی، خیر و عضو هیأت امنای جمعیت خیریه قلبهای سبز نیز در این مراسم منشا و عمده مشکلات در سال‌های گذشته را آموزش غلط عنوان کرد و افزود: ۲ هزار و ۲۶۶ مرکز در کل کشور مدرک تحصیلی صادر می‌کنند در حالی که در پنج کشور صنعتی جهان چنین تعداد دانشگاهی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در کنکور سراسری امسال بیش از ۸۰ درصد از پذیرفته‌شدگان از مدارس دولتی نبودند و اکثر قبولی ها در مدارس تیزهوشان و غیر انتفاعی تحصیل کرده بودند.

وی دکتر مبین را استثنای روزگار قلمداد کرد و افزود: تا به امروز حدود نیم میلیون نفر فارغ التحصیل پزشکی شده‌اند اما در این میان چند نفر پزشک مانند دکتر مبین، پروانه وثوق، جواد صادقیان، غریب و کریم‌زاده تحویل جامعه شده‌اند؟ دکتر مبین شخصیتی متعهد و شاعر که می‌توان به بیت (بر کلاه فقر ابراهیم ادهم نقش بود، قدر درویشی کسی داند که شاهی کرده است) در وصف شخصیتی او بیان کرد.

رضا همراز نویسنده و شاعر نیز ، به نگارش پنج عنوان کتاب به زبان های ترکی و فارسی و یک مقدمه در وصف دکتر مبین اشاره کرد و افزود: امیدواریم مسئولان ذیربط با ارج نهادن به مقام اعظم دکتر مبین منزل شخصی او را به موزه آثار ارزشمند او تبدیل کنند.

وی ادامه داد: شخصیت دکتر مبین موجب ماندگاری نام و یاد او در اذهان مردمی شده‌ است.

دکتر سید محمدحسین مبین، پدر جذامیان ایران، سال‌های بسیاری از هیج تلاشی در راستای رسیدگی به حال جذامیان محروم از زندگی دریغ نکرده و امروزه نیز بعد از گذشت هشت سال از درگذشتش هنوز اقدامات و آثار خدمات او نویدبخش هزاران انسان است که نام و یاد او را تا سالها زنده نگه خواهد داشت.

سید محمدحسین مبین در ۱۳ آذرماه سال ۱۳۰۶ در محله چرنداب تبریز زاده شد. او که از همان ابتدا به ادبیات علاقه بسیاری داشت، به سمت شعر و شاعری رفت اما دانست که شاعری دردی از دردهای مردم دیار را درمان نمی‌کند و به توصیه برادرش در رشته بیماری‌های پوست و آمیزشی دانشگاه تبریز تخصص گرفت و به بیماریابی جذام مشغول شد.

در سال ۱۳۲۳ ریاست آسایشگاه جذامیان بابا باغی تبریز را برعهده گرفت. وی که دانشجوی دکتر گنجویان بود دلیل قبول این مسئولیت را تاثیر کتاب (در قلب سیاهان) آلبرت شوایتزر عنوان کرده و سپس در سال ۱۳۳۸ کفیل آسایشگاه بابا باغی شد و در همین سال نیز با “دکتر نشاط وثوقی مراغه‌ای” به شرط قبولی خدمت در آسایشگاه جذامیان بابا باغی ازدواج کرد و به مدت ۵۰ سال یار و یاور یکدیگر بودند.

وی در کنار شکستن سد خرافی مردم نسبت به جذامیان، خدمات ارزشمندی در راستای ساماندهی باباباغی که از آن به عنوان زندان نام می‌بردند، انجام داد. که می‌توان به برداشتن حصارهای چهار متری اطراف آسایشگاه، ساخت جاده و پل در مسیر باباباغی به شهر تبریز، آب رسانی، برگزاری مراسم و خوشحالی جذامیان و ساخت کلیسا برای مسیحیان اشاره کرد و در این راستا نیز در سال ۱۳۴۲ با رسیدن نخستین محموله داروی ضد جذام برای درمان جذامیان به باباباغی، سازمان حمایت از جذامیان به ریاست دکتر مبین تشکیل شد.

شایان ذکر است که خورشید عمر دکتر محمد حسین مبین در تاریخ ششم مهر ماه ۱۳۹۴ و در ۸۸ سالگی به علت کهولت سنی غروب کرد.

اشتراک گذاری ...

پست های مرتبط